Skip to main content
kontakt tel.: (68) 323 46 50
al. Zjednoczenia 98 Zielona Góra, Lubuskie
Strona główna » Geometria kół

Geometria kół

Geometria i ustawianie zbieżności kół – Zielona Góra

Prawidłowo ustawiona geometria kół to nie tylko większe bezpieczeństwo na drogach i oszczędność paliwa. To także dłuższa żywotność opon oraz ochrona innych elementów zawieszenia w samochodzie.

Nasi doświadczeni specjaliści dokonają dokładnych pomiarów i regulacji kół w Twoim pojeździe, wykorzystując do tego najnowocześniejsze urządzenia firmy Hofmann Geoliner 3D. Zapewnimy też dokładną kontrolę układu zawieszenia i układu kierowniczego przed pomiarem.

Zajmujemy się pomiarami i regulacją geometrii zarówno w samochodach osobowych, jak i w długich busach.

 

Co to jest zbieżność opon i jakie znaczenie ma odpowiednio ustawiona geometria kół?

W większości modeli samochodów osobowych koła nie są idealnie równoległe wobec siebie. Mogą być ustawione na różne sposoby: zbieżnie, rozbieżnie lub z zachowaniem zbieżności zerowej. Producenci samochodów przygotowują podwozie pod kątem przeznaczenia pojazdu oraz stosowanego napędu (4 x 4, na przednie koła lub na tylne koła), a fabryczne ustawienia są zwykle optymalne. Jednak zły stan dróg, wypadek czy naprawa niektórych części auta mogą powodować konieczność wyregulowania geometrii kół.

Warto wiedzieć!

Zbieżność kół ma miejsce wtedy, gdy punkty wysunięte najbardziej na przód obręczy kół są położone bliżej siebie niż punkty znajdujące się z tyłu obręczy.

W większości aut o standardowym przeznaczeniu (na typowe drogi) wartość zbieżności oscyluje w przedziale od +3° (koła mocno zbieżne) do -3° (koła mocno rozbieżne).
W stosunku do osi pojazdu koło może być zbieżne od 1,5° do -1,5°.
Oba koła tej samej osi muszą zachowywać identyczną zbieżność.
Ustawienie odpowiedniej geometrii kół znacząco wpływa na jazdę autem. Oto, jakie może mieć znaczenie dla jakości i komfortu jazdy:
Koła ustawione idealnie równolegle wobec siebie uważa się za optymalne pod względem zużycia paliwa i opon.
Układ zbieżny przedniej osi stosuje się po to, by poprawić stabilność pojazdu na prostej drodze. W takiej sytuacji pojazd reaguje mniej dynamicznie i nie ma konieczności dokonywania korekt podczas długiej trasy.
Układ zbieżny, korzystnie wpływający na stabilność pojazdu, nie jest jednak pożądaną cechą przy gwałtownych skrętach, kiedy pojazd powinien reagować dynamicznie, w czasie rzeczywistym, bez nawet ułamków sekund opóźnienia.
W pojazdach z napędem na tylne koła minimalnie zbieżny układ przedniej osi stabilizuje pojazd i zwykle jest koniecznością.
W pojazdach z napędem na przednie koła oraz w autach sportowych, wykorzystywanych np. na rajdach samochodowych, przednia oś kół ustawiona jest rozbieżnie. Można spotkać się także z ustawieniem rozbieżnym w przedniej osi i zbieżnym w tylnej.

Odpowiednio ustawione geometria kół ma więc bardzo duże znaczenie dla jakości i bezpieczeństwa jazdy, a także dla żywotności opon i innych elementów zawieszenia. Dlatego tak istotne jest, by mierzyć i regulować zbieżność kół. Sprawdź, kiedy najlepiej to robić.

Kiedy i gdzie trzeba zmierzyć zbieżność opon?

Przegląd zbieżności i geometrii kół najlepiej wykonać w następujących sytuacjach:

  • Po zakończeniu sezonu zimowego, czyli po zmianie opon zimowych na letnie.
  • Po zakupie używanego samochodu.
  • Po wypadku lub kolizji, a także jeździe po uszkodzonej, trudnej nawierzchni (np. wjechaniu w większą dziurę).
  • Po naprawie zawieszenia (np. wymianie wahaczy, kolumn resorujących, belki skrętnej itd.)
  • Po naprawie układu kierowniczego (od wymiany końcówek drążków kierowniczych aż po wymianę przekładni kierowniczej).

Czym objawia się wadliwe ustawienie kół?

Pojazd nie reaguje, jak powinien i jest bezwładny na ostrych zakrętach – wówczas prawdopodobnie wystąpiła nadmierna zbieżność kół.
Samochód prowadzi się „nerwowo” nawet na prostej drodze, trudniej nad nim zapanować – w takiej sytuacji mamy do czynienia z nadmierną rozbieżnością kół.

Gdzie zmierzyć i wyregulować geometrie kół?

Oczywiście można spróbować zrobić to samodzielnie, jednak domowe metody są bardzo często niedokładne i trudno jest prawidłowo zmierzyć kąty – zwłaszcza gdy odchylenie wynosi np. 0,5°. Teoretycznie niewiele, ale w praktyce możne znacząco wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Aby mieć pewność, że pomiar został wykonany prawidłowo, a zbieżność kół ustawiona optymalnie, najlepiej skorzystać z usługi doświadczonego mechanika samochodowego, który dysponuje zarówno dużą wiedzą, jak i specjalistycznymi, bardzo dokładnymi urządzeniami.

Zapraszamy do odwiedzenia naszego warsztatu w Zielonej Górze, w którym dokonamy precyzyjnych pomiarów geometrii, a także ustawimy optymalną zbieżność kół.

Zobacz nasze inne usługi

Opony przemysłowe, rolnicze

Mobilny serwis ogumienia

Opony osobowe, ciężarowe

Mechanik samochodowy

Wymiana oleju

Klimatyzacja samochodowa

Akcesoria samochodowe

Akumulatory